Problemy z koncentracją mogą pojawiać się niemalże u każdego. Szczególny problem ze skupieniem się i zapamiętywaniem informacji, które z reguły są istotne, posiadają przede wszystkim studenci i osoby wykonujące pracę umysłową. Co zrobić, jeśli zauważymy, że powyższe przypadki dotyczą również nas? Warto zadbać o swoje komórki nerwowe, w czym bez wątpienia pomoże nam odpowiednia dieta. Co jadać, aby wspomóc procesy myślowe?

Dlaczego mamy problemy z koncentracją?

Trudności w skupieniu się są silnie powiązane z opóźnionym przesyłaniem informacji do mózgu przez neurotransmitery. Taki stan rzeczy powoduje również zaburzenia nastroju, które na dłuższą metę stają się niezwykle uciążliwe. Aby uchronić się przed problemami z zapamiętywaniem oraz jednocześnie poprawić swoje wyniki w pracy lub nauce, warto zadbać o dostarczenie organizmowi niezbędnych w diecie składników odżywczych, które pozytywnie wpłyną na ogólną pracę mózgu. 

Co jadać?

Aby sygnał docierał do mózgu szybciej konieczne jest spożywanie opcjonalnej ilości witamin i minerałów, które nie tylko poprawią funkcjonowanie tego narządu, ale wpłyną na działanie wszystkich organów w naszym organizmie i zachodzących w nim procesów. 

W celu odżywienia mózgu warto wprowadzić do codziennego menu węglowodany złożone. Ich trawienie odbywa się znacznie wolniej niż w przypadku węglowodanów słodkich, zawartych m.in w owocach lub słodyczach. Ich największych źródłem są:

  • Chleb pełnoziarnisty
  • Otręby
  • Ryż brązowy
  • Muesli
  • Kiełki
  • Kukurydza
  • Fasola
  • Ziemniaki.

W pracy mózgu istotną rolę odgrywa również dostarczenie kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. W tym celu należy spożywać jak najwięcej tłustych ryb (makrela, łosoś, sardynki), a także olej rzepakowy, olej orzechowy lub orzechy. Regularne dostarczanie organizmowi omega-3 jest niezwykle ważne w kontekście utrzymania dobrej kondycji błony komórkowej neuronów. Pomogą one nie tylko poprawić koncentrację, ale również będą stanowić świetny element w zapobieganiu chorobie Alzheimera. 

Nie bez znacznie zostają tu również minerały. W poprawie pamięci niewątpliwie pomoże nam żelazo, które jest jednym z podstawowych składników uczestniczących w dostarczaniu do mózgu tlenu. Jego głównymi źródłami są:

  • Podroby (głównie wątróbka)
  • Kaczka
  • Kaszanka
  • Warzywa zielone
  • Orzechy
  • Rośliny strączkowe (fasola, groch itp.)
  • Zboża.

Kolejnym minerałem, który wspomaga utrzymanie prawidłowego działania układu nerwowego, jest magnez. Ten cenny pierwiastek odpowiada za transport impulsów z nerwów do mięśni oraz chroni układ nerwowy przed powstawaniem uszkodzeń spowodowanych obecnością metali ciężkich. Warto zaznaczyć, iż coraz większa liczba osób (nawet młodych) posiada niedobory magnezu, często nie do końca zdając sobie z tego sprawę, a taki stan może doprowadzić do poważnych zaburzeń i chorób. Wchłanianie magnezu może zostać spowolnione przez spożywanie zbyt dużych ilości kawy, napojów alkoholowych, tłuszczów, konserwantów oraz regularne stosowanie tabletek antykoncepcyjnych. Najwięcej magnezu znajdziemy w:

  • Produkty pełnoziarniste (kasza gryczana, kasza jęczmienna, chleb żytni i graham, ryż brązowy, płatki owsiane i kukurydziane)
  • Owoce (banany, jabłka)
  • Warzywa (fasola biała, fasolka szparagowa, natka pietruszki, marchew)
  • Orzechy (pistacje, laskowe, migdały)
  • Kakao
  • Pestki (dyni, słonecznika)
  • Mięso (wieprzowina, wołowina)
  • Ryby (łosoś, makrela wędzona)
  • Mleko i produkty mleczne (mleko 2%, sery żółte, twaróg).

Nie zapominajmy również o Lecytynie, którą zna niemalże każdy z nas chociażby z reklam. Jest to substancja, która przyjmuje formę jednego z uczestników procesu produkcji neuroprzekaźników. Dzięki temu pamięć (zarówno krótkotrwała, jak i długotrwała) znacznie się poprawia. Lecytyna zapobiega również chorobie Alzheimera. Jej źródłem są kiełki, orzechy ziemne oraz produkty sojowe. Warto przyjmować ją w postaci suplementów diety, ponieważ dostarczenie jej optymalnej ilości dla pracy mózgu jest wręcz niemożliwe, zwłaszcza w przypadku osób, u których zaobserwowano problemy z koncentracją i pamięcią. Stosowanie suplementów pozwoli uchronić nas przed niedoborami oraz sprawi, iż regularne dostarczenie lecytyny do mózgu przyczyni się do lepszej jego pracy.